Japonya uçak kazası öncesi kule konuşmalarının kaydını yayınladı
Tokyo’nun Haneda Havalimanı’nda kule ile uçaklar arasında yapılan görüşmelerden, yolcu uçağına iniş izni verildiği, ancak küçük Sahil Güvenlik uçağına kalkış izni verilmediği anlaşılıyor.
Japonya’daki bir havaalanında iki uçağın çarpışmasıyla ilgili soruşturma devam ederken, yetkililer kuledeki konuşmaların dökümünü yayınladı.
Tokyo’nun Haneda Havalimanı’nda kule ile uçaklar arasında yapılan görüşmelerden, yolcu uçağına iniş izni verildiği, ancak küçük Sahil Güvenlik uçağına kalkış izni verilmediği anlaşılıyor.
Japan Airlines Airbus A350, Salı günü havalimanına indikten kısa bir süre sonra De Havilland Dash-8 turboprop uçağıyla çarpıştıktan sonra alev almasına rağmen, uçaktaki 379 kişinin tamamı tahliye edildi.
Ancak ülkenin batı kıyısında meydana gelen şiddetli depreme müdahale için yola çıkması gereken 6 Sahil Güvenlik ekibinden 5’i hayatını kaybetti, kazadan sağ kurtulan kaptan ise ağır yaralandı.
Yetkililer, soruşturmanın yeni başladığını ve iki uçağın aynı piste nasıl düştüğü de dahil olmak üzere kazanın koşullarıyla ilgili belirsizliğin devam ettiğini söyledi.
Trafik kontrol emrinin transkripti, Japan Airlines uçağına iniş izni verildiğini, ancak Sahil Güvenlik uçağına pist yakınındaki bir bekleme noktasına taksi yapmasının söylendiğini gösteriyor.
Japonya sivil havacılık bürosundan bir yetkili, tutanaklarda sahil güvenlik uçağına kalkış izni verildiğine dair herhangi bir belirti bulunmadığını söyledi.
Sahil Güvenlik yetkilisi, Sahil Güvenlik uçağının kaptanının izin aldıktan sonra piste girdiğini söylediğini ancak raporda kendisine izin verildiğine dair herhangi bir ifadenin bulunmadığını itiraf etti.
Ulaştırma Bakanı Tetsuo Saito gazetecilere verdiği demeçte, “Ulaştırma Bakanlığı objektif materyaller sağlıyor ve kazanın tekrar yaşanmasını önlemek için mümkün olan tüm güvenlik önlemlerini almak üzere soruşturmayla tam işbirliği yapacak.” dedi.
İsmi açıklanmayan kaynaklar Reuters’e yaptığı açıklamada, Japonya Güvenli Ulaşım Kurulu’nun (JTSB), Airbus uçağının üretildiği Fransa ve iki Rolls-Royce motorunun üretildiği İngiltere’deki kurumların katılımıyla kazayı araştırdığını söyledi.
Yetkililer, JTSB’nin Sahil Güvenlik uçağından ses kayıt cihazını da aldığını söyledi.
Eski Japan Airlines pilotu havacılık analisti Hiroyuki Kobayashi, “Güçlü bir insan hatası olasılığı var. Uçak kazaları nadiren tek bir sorundan kaynaklanıyor, bu yüzden bu sefer kazaya yol açan iki veya üç sorun olduğunu düşünüyorum” dedi.
Havayolu, tüm yolcuların ve mürettebatın kazadan sonraki 20 dakika içinde tahliye edildiğini ancak alevler içinde kalan uçağın altı saatten fazla yandığını söyledi.
Hükümet Çarşamba günü yaptığı açıklamada, kazanın 137 yurt içi uçuşun ve 4 uluslararası uçuşun iptal edilmesine yol açtığını söyledi.