Garanti dışı bir TV'nin kırık ekranının değiştirilmesine ilişkin mahkeme kararı
İstanbul'da yaşayan evli bir çocuk babası olan Özer Hazratoğlu, 2017 yılında satın aldığı LCD televizyonun ekranında 5 yıl aradan sonra yatay ve dikey çizgiler oluşması nedeniyle Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurdu.
Hazıroğlu, televizyonun arıza nedeniyle satın aldığı firma tarafından değiştirilmesini talep etti. Ancak Çekmeköy Tüketici Hakem Heyeti garanti süresinin dolması nedeniyle talebi reddetti.
Haziroğlu, ardından 2022 yılında avukatı Damlanur Kaya Uler aracılığıyla İstanbul Altıncı Anadolu Tüketici Mahkemesi'nde dava açtı. Avukat Uler, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'a dayanarak; 6502 sayılı Kanun, televizyonun kullanım ömrünün 10 yıl olarak belirlendiğini belirterek, ürünün yenisi ile değiştirilmesini talep etti.
Şirket talebin reddedilmesini istedi
Televizyonu satan firma, garanti süresi dolduktan sonra ürünün tamir edilmediğini, sadece kurulum hizmeti verildiğini belirterek, yeni ürün talebinin reddedilmesini talep etti.
Mahkeme, geçen ay verdiği kararla Özer Hazıroğlu'nu haklı bularak televizyonun kusursuz bir televizyonla değiştirilmesine karar vermişti.
“Televizyona 10 yıl süre tanındı”
Hazıroğlu'nun avukatı Damlanur Kaya Uler, davanın gidişatı hakkında bilgi vererek, mahkemenin kararının emsal teşkil ettiğini söyledi.
Avukat Uler şöyle devam etti:
“6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un ek bir listesi var. Bu listede elektronik cihazlara 10 yıllık bir kullanım ömrü veriliyor. Buzdolapları ve çamaşır makineleri de 10 yıllık bir kullanım ömrüne tabidir. Örneğin sinema ve televizyon ürünleri. 7 yıl, radyolar 5 yıl.” Ek listeyi inceleyen vatandaşlarımız, bu kullanım süresini aşmayan arızalı ürünlerin değiştirilmesini talep edebilir. “Bazı nedenlerden dolayı bu ürünler düzgün çalışmayabilir.” dedi.
“Garanti süresi dışında hiçbir şey yapamayacaklarını sanıyorlar.”
Vatandaşların bu konuda pek bir bilgisi olmadığını belirten Uler, şunları söyledi: “Garanti süresi dışında hiçbir şey yapamayacaklarını düşünüyorlar. Hatta garanti süresini uzatmak için de ekstra para ödüyorlar. Aslında buna da gerek yok. Müşterimizin 10 yıllık kullanım süresini aşmamak kaydıyla 5 yılın sonunda ürünün kullanıcı hatalarından arındırılmasına karar verdik.” “Arıza nedeniyle dava açtık. Mahkeme olumlu karar verdi ve aynı tutarda parayla değiştirdik. Yeni televizyonumuzu aldık” dedi.